Den
justerte «asylbarnavtalen» er blitt kommentert av lederskribenter
og journalister ut fra sine avhengige, ideologiske og partipolitiske
posisjoner. Mange av kommentarene fremkaller mest av alt gjesp hos
undertegnede, som følger nyhetsbildet tett og som på forhånd kan
si hva den og den skribenten i Dagsavisen, Aftenposten eller Vårt
Land vil synse og mene. Overhodet ingen overraskelser denne gangen
heller.
KrF
og Venstre hadde viklet seg inn i et garn av politisk uforstand,
hisset seg opp som løver og ligger nå flatt på dørken som et
tigerskinn a la Grevinnen og Hovmesteren. Begge partier hadde behov
for noe de kunne kalle «seier» i egne rekker, og det var
interessant særlig å betrakte den indremedisinen Knut Arild Hareide
nylig serverte sin partiorganisasjon: At partier (KrF, Venstre og SV)
som til sammen fikk kun 15 prosent oppslutning av velgerne i 2013
ikke kunne forvente å få gjennomslag foran muren av Høyres,
Fremskrittspartiets, Arbeiderpartiets og Senterpartiets nær 80
prosent oppslutning.
Har ikke noe mandat
De to
støttepartiene til regjeringen Solberg har rett og slett ikke noe
mandat, ingen støtte i folket til å realisere sin «hold porten
vid»-politikk for flyktninger, asylsøkere og innvandrere av alle
slag. Det er blitt påpekt av flere, blant annet undertegnede, igjen
og igjen. Og nå bruker altså KrF-lederen nøyaktig det argumentet
han har avvist tidligere. Han trodde han skulle kunne presse
regjeringen til å «gi seg» ved press og trusler i forhold til
regjeringens fortsatte liv, men tapte stort.
Ingen
må la seg lure til å tro at det å vurdere 60 asylbarns sak på
nytt er en «seier». For det første vil mange av dem, det vil si
deres foreldre, ikke få oppholdstillatelse likevel selv om de
søker på nytt. For det andre er foreldrene til hundrevis av
asylbarn allerede blitt sendt ut dit de hører hjemme mellom juli
2014 og mars i år. De blir værende der de er. Familiene er avvist
fordi de ikke har behov for beskyttelse. Det gir plass til det samme
antall asylsøkere som har god grunn til å frykte for
liv og helse.
Engangsløsning
Den
justerte avtalen mellom de fire borgerlige partiene som nå
foreligger er en engangsløsning, et «amnesti». Den virkelige,
permanente asylpolitikken er betydelig strammet inn (med folkets
støtte), og det er den som får effekt i årene fremover. Hvis
utlendingsmyndigheten får tilstrekkelige ressurser fra nå av, vil
ingen grunnløse asylsøkere klare å klore seg til opphold i Norge –
til fortrengsel for andre. For det er jo dette som er poenget:
Grunnløse asylsøkere (med eller uten barn) er de som har løyet,
jukset og skjult sin identitet, og som etter avslag har nektet å
samarbeide med norske myndigheter om retur. De er økonomiske
eventyrere som har håpet å få en bedre materiell hverdag og bedre
fremtidsutsikter for sine barn ved hjelp av generøse norske
velferdsordninger og sosialhjelpsbudsjetter.
Dette er grunnlaget
La
meg minne om selve grunnlaget og utgangspunktet for avtalen mellom
regjerings- og støttepartiene fra 30. september 2013:
«Folkeforflytninger setter det norske samfunnet på prøve, uansett
årsak. Ikke minst gjelder det den norske velferdsstatens bærekraft.
Det er derfor nødvendig å regulere innvandringen». Sitatet er
hentet fra innledningen til selve avtalen, undertegnet av Trine Skei
Grande, Ola Elvestuen og Terje Breivik (alle Venstre), og Knut Arild
Hareide, Dagrun Eriksen og Hans Olav Syversen (KrF).
At
det er helt nødvendig å holde igjen for mengden
«folkeforflytninger» fikk vi en påminnelse om like før påske. Da
offentliggjorde Statistisk Sentralbyrå fjorårets statistikk for
sosialhelp i kommunene. De politisk korrekte større avisene hadde
relativt små notiser om saken, mens Kommunal Rapport, som
representerer interessene til landets 428 kommuner, hadde et større
oppslag:
Økende belastning
En
økende andel sosialhjelpsmottagere er innvandrere. «Ordningene
som skal få dem ut i arbeid er ikke gode nok» mener både KS og
Arbeids- og velferdsdirektoratet. (Ikke rart at NAV-direktøren måtte
gå). Statistikken viser:
* Ca
134.700 personer mottok økonomisk sosialhjelp i 2014, en økning på
5,6 prosent fra 2013.
*
Disse mottok til sammen 5,6 milliarder kroner i lån og stønader, en
økning på 10 prosent fra året før.
* Ca
47.500 personer mottok økonomisk sosialhjelp i mer enn 6 måneder,
også det en økning på 5,6 prosent.
* Nær
64.000 hadde sosialhjelp som hovedinntektskilde, en økning på 8
prosent.
* Vel
30.000 sosialhjelpsmottagere var i alderen 18-24 år, en økning på
nær 4 prosent.
* 36
prosent av sosialhjelpsmottagerne i 2013 var innvandrere født i
utlandet. Til sammen har 37 prosent innvandrerbakgrunn, mot 31
prosent i 2010.
* 8
prosent av innvandrerbefolkningen mottok økonomisk sosialkhjelp i
2013.
Det
er denne utviklingen «avtalen om utlendingsfeltet» skal forsøke å
bremse eller stanse, av hensyn til velferdsstatens bærekraft. Vi kan
ikke åpne slusene for alle som vil til Norge. Det er bedre å hjelpe
flyktninger der de er, i sine hjemlands nærområder. Både fordi
norske kroner er mye mer verdt i hjelpearbeidet lokalt, og fordi vi
ikke har mulighet til å ta imot alle de millionene som er på flukt.
Så mange som mulig
Vi
skal ønske et maksimalt antall krigsflyktninger, asylsøkere og
arbeidsinnvandrere velkommen til Norge. Men under det rødgrønne
regimet 2005-2013 kom situasjonen ut av kontroll, rett og slett fordi
SV fikk for stor innflytelse over innvandringspolitikken og fordi den
rødgrønne regjeringen ikke maktet å behandle asylsøknader raskt
nok og effektivt nok slik at grunnløse asylsøkere med barn fikk
oppholde seg i landet alt for lenge. Disse skaffet seg nettverk og
sympatisører i lokalsamfunnene som støttet opp under en
snillisme-politikk som på sikt ikke er bærekraftig.
Statsråd
Anders Anundsen har stått som en bauta i stormen og bør fortsette
lenge i sin posisjon. Han utfører hele Solberg-regjeringens samlede
asyl- og flyktningepolitikk, ikke en isolert Frp-linje.
Handlekraft
Regjeringen
har vist både handlekraft og godt politisk håndverk. Resultatet er
så absolutt til å leve med. Regjeringen vil nå kunne sende rene
krigsflyktninger tilbake til hjemlandet når forholdene har bedret
seg (som i tilfellet Balkan-landene på 1990-tallet), og man får
bukt med svære familiegjenforeninger som resultat av flerkoneri.
Flyktninger som drar på ferie og besøk til hjemlandet kan få
tilbakekalt oppholdstillatelsen (og det bør skje, der er alt for
mange eksempler på slike tilfelle).
Så
skal vi være rause mot folk som søker beskyttelse og et nytt liv.
Men også vise dem respekt ved å sette krav til arbeid og egen
inntekt. Det er der vi trenger et mye mer offensivt NAV.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar