Lærerstreiken
er over, og de 7.000 streikende går på jobb igjen fra tirsdag 2.
september. 100.000 elever vil få den undervisningen de har krav på. Kortversjonen av avtalen, som partene foreløpig er enig
om, (den skal opp til uravstemning i Utdanningsforbundet nok en gang)
er at den overenskomsten som gjelder nå skal forlenges med ett år.
I mellomtiden skal partene ha samtaler om en ny sentral avtale, som
imidlertid ikke kan tre i kraft før året er ute. Bare dersom
lærerne og deres arbeidsgivere (kommunene) blir enig om ny bundet
arbeidstid lokalt, kan den endres.
En
tvisteprosedyre skal håndtere uenighet om lokal arbeidstid, og
organisasjonene skal føre diskusjonen om mer bundet tid i et
«partssammensatt utvalg». En ny avtale må godkjennes i en
uravstemning hos lærerorganisasjonene.
Foreløpig uavgjort
For
å hente et uttrykk fra fotballspråket: Dette endte foreløpig
uavgjort. Lærerne aksepterer at mer tilstedeværelse på
arbeidsplassen skal være gjenstand for drøftelse og forhandlinger,
Kommunene har fått en åpning til å avtale mer bundet arbeidstid
lokalt. Det er nøyaktig det KS ønsker å oppnå.
Lærerorganisasjonene har måtte gi seg på sitt bombastiske krav om
en sentral avtale eller ingenting. De har tilsynelatende ikke
forstått at Norge er et svært mangslungent land der lokale
tilpasninger og avgjørelser er en helt naturlig og selvsagt ting.
Forholdene varierer fra skole til skole, fra kommune til kommune, fra
landsdel til landsdel. Lokale avtaler gir smidige og fleksible
løsninger som passer begge parter der og da.
Viktig forbehold
Allerede
tidlig i sommerens forhandlinger gjorde arbeidsgivermotparten det
klart at dersom lærerne ikke hadde skikkelige arbeidsplasser på
skolen (i et såpass skjermet miljø at man for eksempel kan rette
prøver og planlegge neste dags undervisning), da kunne ikke
arbeidsgiver pålegge lengre opphold på skolen. Dette forbeholdet er
blitt glemt i den offentlige debatten.
Siden
nåværende sentrale avtale om arbeidstid fortsatt skal gjelde, har
ansvaret for skolenes og elevenes resultater blitt hvilende på
lærernes skuldre: De må nå bevise at det nåværende systemet er
det som best fremmer læring, dannelse, trivsel, samarbeid og
foreldrekontakt. Et hovedpoeng fra Kommunenes Sentralforbund var at
mer samarbeid mellom lærerne på skolene ville tjene elevene og de
resultatene de oppnådde. Lærerorganisasjonene avviste dette, trodde
ikke på det, mente at dagens praksis var det ideelle og ultimate.
Punktum.
Minus
den tapte tiden fra skolestart skal det bli spennende å se hvem som
får rett. Norsk skole har få imponerende resultater å vise for seg
i internasjonal sammenheng. Derfor må lærerne levere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar