tirsdag 23. april 2019

Nettopp derfor, Dagsavisen

Arbeiderpartiets hofforgan (og SVs og Rødts), Dagsavisen, er bekymret for grasrotopprøret mot bompenger og rushtidsavgifter, og mener at "de seriøse partiene må slå ring rundt bompengene". Sjelden har jeg støtt på et mer eklatant eksempel på elitearroganse og manglende kontakt med livene til folk flest. Avisens lederskribent synes å være aller mest urolig over at partilistene som er dukket opp i en rekke kommuner og fylker, skal true utsiktene til rød seier ved kommunevalget i de større byene våre.
   Mest illevarslende er utsiktene i Oslo. "FNB stiller også liste i Oslo og byrådspartiene er bekymret. Oslo får nye bomstasjoner i juni som ledd i finansieringen av Oslopakke 3. Timingen kunne ikke vært dårligere med tanke på valgkampen."

Langt fra hverdagslivet
Nemlig! Så kommer en blanding av trøstens ord og forklaring som får meg til å innse hvor langt fra folks hverdagsliv avisen befinner seg: "Oslos velgere er blitt vant til å betale bompenger. De vet at pengene går til å finansiere kollektivtilbud, gang- og sykkelveier og helt nødvendige veiprosjekter".
   Der kom lederskribenten i skade for å treffe spikeren på hodet uten helt å skjønne det: Det er nettopp derfor bilister reagerer - når bompengene går til å finansiere andre formål enn veien de kjører på. Hvorfor skal en bilist betale for et kollektivtilbud som vedkommende kanskje sjelden eller aldri benytter? Hvorfor skal vedkommende betale for en gang- og sykkelsti parallelt med veien når han eller hun ikke sykler eller går der?

Brukeren betaler
Det logiske burde jo være at den som går eller sykler på denne stien, betaler for sin bruk av den - ikke bilisten som kjører parallelt noen meter unna ("brukeren betaler", akkurat som "forurenser betaler"). Den som kjører kollektivt, får finne seg i litt økt billettpris på bussen eller T-banen for å oppnå enda bedre tilbud. I stedet har noen "smarte" politikere funnet ut et system for kryssubsidiering som hverken er logisk eller moralsk akseptabelt.
   Det er nettopp tendensen til at formålet med bompenger eser ut og blandes sammen med andre offentlige utbygginger motstanderne reagerer mot. De kan la seg overtale til å betale bompenger på en vei som øker standarden, reduserer tidsbruken og gir færre trafikkuhell og ulykker. Der er det en direkte sammenheng. Spesielt gjelder det hvis det samtidig finnes alternative veier der man bruker lengre tid, men slipper bompenger. Da har man et valg. Men å bidra til å finansiere helt andre ting? Nei!

Bommen fjernes etter en tid
Bomveibrukeren vet også at perioden for betaling en gang løper ut. "Bommen" fjernes når veistykket er nedbetalt. Man kjører da videre på den samme veien - gratis. Dette har skjedd mange steder rundt om i Norges land. Her på Østlandet er Lierbommen et godt eksempel.
   Av samme grunn er undertegnede dypt uenig i å erstatte bompengefinansiering med en form for veiprising: Den blir et fast, permanent "luresystem" som aldri blir opphevet, en snikinnføring av skatt og avgift som blir beholdt til evig tid. Forbindelsen mellom bruk og betaling blir diffus. Veiprising blir en fiskalinntekt.

Offentlig oppgave
Utbygging av samferdsel og infrastruktur er og blir en offentlig oppgave. Det er det vi betaler skatt for, i tillegg til alle de andre gode fellesoppgavene som skatt på inntekt, formue og moms skal dekke. Bompenger og veiprising må ikke bli en snikinnføring av et høyere skattenivå.
   Slipp Offentlig Privat Samarbeid (OPS) til i mye større utstrekning, både på veiene våre og på andre offentlige saksområder. Da blir ressursene brukt effektivt, og nødvendige prosjekter kommer raskere.

1 kommentar:

  1. Hei, jeg heter Sofia Magnus. Jeg kommer fra Trondheim, men jeg flyttet til Waterton Lakes National Park i Canada med min mann. ordene kan ikke forklare hvor opphisset jeg er nå, takket være Drigbinovia for å ha løst mitt ødelagte ekteskap, forlot mannen min og våre barn til en annen kvinne. Vi var gift i syv år og under vårt ekteskap hadde vi en hard kamp, ​​en trofast morgen fortalte meg at jeg vil ha en skilsmisse med meg, så jeg prøver mitt beste for ham, men han er at jeg ikke vil se at jeg bor i Australia nå med en annen kvinne. og han gjorde all kommunikasjon ugyldig. Jeg lærte at livet mitt var over, og mine barn så aldri sin far igjen. Jeg prøvde å være sterk for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smerten som plaget mitt hjerte. Jeg var sikker i sju år fordi jeg virkelig elsket ham. Og jeg tenker på ham hver dag og natt, og jeg vil gjerne ha ham tilbake i livet mitt. Jeg gikk bokstavelig talt galt og trengte guddommelig inngrep. Jeg har fortalt alle mine problemer til vennene mine som har lignende utfordringer i sitt giftliv. Men hun tok meg med til en veldig kraftig mann som heter DrIgbinovia. Hun sa at han var den eneste grunnen til at hun var glad, så jeg bestemte meg for å få ham til å prøve å lage en massasje til hans e-post på doctorigbinovia93@gmail.com han gjorde en kjærlighetsspell for meg, til min grease overraskelse, min mann ringte meg for første gang i de siste ukene. Og han fortalte meg at han savner oss så mye som barna. Jeg var så overrasket over at hjertet mitt var fylt med glede og spenning, og han ba om unnskyldning for sin feil og unnskyldte seg for smerten jeg forårsaket. Så kom han hjem med mye kjærlighet og glede tilbake til oss, og fra den dagen er vårt ekteskap nå sterkere enn før. Takket være Drigbinovia er han en veldig kraftig mann, så jeg bestemte meg for å fortelle historien min til enhver mann eller kvinne som går gjennom samme smerte. Jeg vil at du skal vite at det er en løsning. Drigbinovia er løsningen, en ekte og kraftig tryllekunstner som ba om å hjelpe kvinner og barn til å hjelpe i deres smertefulle tid. Og har også en stave for å kurere HIV, kreft, etc. eller WhatsApp på +2348144480786 GOD LUK

    SvarSlett