Nei,
det er ikke regjeringen som har «etablert» kirkeasylordningen, slik
det hevdes, eller sitter med nøkkelen til å avskaffe den. Det må
være ganske åpenbart at det i sin tid var kirken selv som lot
flyktninger komme innenfor dørene, som skaffet dem sengeplass, ga
dem mat, klær og tillot et minimum av hygiene.
At
en Ap-regjering midt oppe i forrige flyktningestrøm (Kosovo-albanere
tidlig på 90-tallet) sendte ut en «instruks» etablerte ikke
kirkeasylet. Det eksisterte allerede der og da. Justisminister Grete
Faremo i Brundtland-regjeringen sendte ut et rundskriv: «Av respekt
for kirken er det som hovedregel ikke aktuelt for politiet å gå inn
i kirker og bedehus for med makt å hente asylsøkere som skal sendes
tilbake til hjemlandet».
Regulerte bare forholdet
Rundskrivet
regulerte forholdet mellom kirken og staten på dette helt
spesielle feltet, men oppfatningen av at kirkerommet er et fredet
område, er en urgammel tanke, ihvertfall siden middelalderen.
Gjennom historien har vi sett mange eksempler på at folk på flukt
har søkt tilflukt i kirker. Myndighetene har i varierende grad
respektert kirkebyggene som frisone, men folks syn og holdning i
saken er ganske klar, både tidligere og nå: Kirken er et, om ikke
hellig, så iallfall spesielt sted som myndigheter søker å verne og
respektere. Det skal ikke utøves vold der, det er derfor man har et
våpenhus.
Landets
menigheter som har tatt imot kirkeasylanter, har lært av sine
erfaringer: Kirkeasyl er ingen varig løsning for noen part. Å
«pleie» flyktninger i kirker er ressurskrevende og en stor
belastning på prester, kirkens øvrige ansatte, menighetsråd og
frivillige. Før eller siden ble flyktningene klar over det nytteløse
i situasjonen, og i samråd med sine hjelpere forlot de asylet for
enten å søke opphold i Norge på nytt, eller de vendte hjem til
eget land.
Ønsker hjelp ut av knipa
Uttalelser
fra Kirkerådet, de lokale prestene i Finnmark og en politiserende
nyutnevnt biskop de siste dagene er i bunn og grunn en inntrengende
bønn om at regjeringen skal hjelpe dem ut av knipa ved å endre
Grete Faremos rundskriv. Men innholdet i rundskrivet var bare en
konstatering av datidens uformelle rettstilstand basert på hva
kirken selv og folk flest mente om saken. Kirkeasylet ble
«kodifisert».
Undertegnede
er klar over at Solberg-regjeringen har et punkt i sin
regjeringserklæring som sier at «Det vil være regjeringens syn at
kirkerommet ikke skal brukes til kirkeasyl». Lov- og rett-partiet
Frp hadde sett seg lei på at norsk lov og lovlig fattede vedtak om
for eksempel hjemsendelse ikke skal gjelde overalt i landet.
Saken
har både en prinsipiell og praktisk side. Jeg mener selv at
kirkeasylet - etablert av kirken selv ved at den har åpnet dørene
og stilt seg til forsvar for asylsøkerne – bør bestå. Dette er
desto viktigere all den tid vi ikke lenger har noen statskirke. Den
norske Kirke er fristilt.
God dialog løser det meste
Den
prinsipielle konflikten vil helt sikkert bli løst av de praktiske
konsekvensene, om vi bare viser litt tålmodighet: Prester, ansatte
og menigheten vil fort gå lei av situasjonen og selv oppfordre
asylantene til å gå ut. Utenfor venter politiet, som bare gjør
jobben sin. De åtte i Rypefjord kapell og de tre i Kirkenes kirke
vil helt sikkert bli bedt om å «overgi seg» - av kirkens egne
ansatte. En god dialog med lovens lange arm på utsiden vil temmelig
sikkert føre til en løsning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar